News
Swipe to the left

Global Running day

6 juni 2018


Vandaag is het Global Running Day...


een dag die volledig draait rond de lopers onder ons of het ideale moment om er (opnieuw) aan te beginnen. Hier alvast enkele tips voor zowel beginners als gevorderden.



1. Doe rustig aan
Zin om eraan te beginnen. Mooi zo, maar in plaats van er vol enthousiasme in te vliegen doe je beter rustig aan. Als je pijn hebt forceer je jezelf, zeker als je pas opnieuw je loopschoenen hebt aangebonden. Je lichaam heeft tijd nodig om zich aan te passen aan je nieuwe regime, dus werk je best met intervallen, dat wil zeggen wissel af tussen lopen en wandelen. Elke week een beetje langer lopen en steeds minder wandelpauzes. Luister naar je lichaam.


2. Kies de juiste muziek
Iedereen die al eens gelopen heeft, weet dat het veel gemakkelijker gaat als je naar muziek luistert. Dat blijkt ook uit een studie die is gepubliceerd in het Journal of Strength & Conditioning Research. Volgens het onderzoek kost het mensen die naar muziek luisteren minder moeite om sneller te lopen. Heb je een zware work-out voor de boeg? Dan kies je best voor muziek met een stevige beat.

Opgepast: als je buiten loopt, gebruik je best maar een oortje. Kwestie dat je auto’s of fietsers nog hoort aankomen en ongelukken vermijdt. Veiligheid voor alles!


3. Alles gaat beter met 2
Een tourtje lopen en ondertussen bijpraten met een vriend. Met twee zal je elkaar ook aansporen om geen training over te slaan. Kan je niemand overtuigen om mee te sporten? Doe je stoute schoenen aan en sluit je aan bij een loopgroep. Wie weet leer je op die manier nog wel nieuwe vrienden kennen.



4. Beschouw het als een hobby, geen verplichting
Laat het lopen geen verplichting zijn die je tussen al je andere taken propt, maar een ontspannende hobby. Loop letterlijk weg van alle stress en verplichtingen, zo kom je ook weer helemaal zen thuis.


5. Kijk om je heen
Veel beginners hebben de neiging om met hun blik naar de grond gericht te lopen. Begrijpelijk, want niemand wil over zijn eigen voeten struikelen. Toch is het een goed idee om naar je omgeving te kijken. In een park zie je misschien spelende kinderen, prachtige bloemen die in bloei staan of – mijn persoonlijke favoriet – een schattige hond. Zalig toch...


6. Denk aan het gevoel achteraf
Echt geen zin? Denk dan aan hoe goed je je achteraf zal voelen. Dat bevestigen veel lopers, en is ook wetenschappelijk bewezen, lichaamsbeweging maakt endorfines aan wat een natuurlijke feel good drug is.


7. Set goals
Als de kans groot is dat je na enkele weken het sporten al opgeeft, kies je best een doel. Dat kan vanalles zijn: van 5 kilometer in één keer lopen tot een hele marathon. Dan brengt ons terug bij de eerste tip:



Luister naar je lichaam en kies een uitdaging die bij je past én haalbaar is.


Enjoy!


Gezonde groetjes,

Kevin, Kelly & Nina.